29 april 2006

Ååååååååh vilken dator

Idag har jag suttit ensam i skolan. Eftersom jag kommer behöva använda mig av sessioner i min webbshop så bestämde jag mig för att göra den övningen idag. Så jag satt och pysslade med att anpassa och koppla den till min kundtabell o.s.v.

Men när jag provade att logga in så kom bara mitt felmeddelande "Felaktigt användarnamn eller lösenord, försök igen" upp gång på gång. Lite finjusteringar här och där, testa ditt och datt... Fortfarande samma. Eller nej, ibland stod det att det var ett MySQL-fel. Och fel anv & lösen.

I brist på någon att fråga kom jag på att jag ju kunde kolla hur någon annan i klassen löst det, via ftp:n. Så jag provade två personers lite skilda lösningar och anpassade dem till min databas. Fortfarande samma sak. Pillade lite här och där. Ingen skillnad.

Jag tror jag satt i tre timmar och försökte få inloggningen att fungera.

Sen provade jag Jens hemtenta-inloggning. Den fungerade inte heller. Så då ringde jag honom för att höra om det var något fel på de inloggningsinstruktioner vi fått. Men det hade fungerat för honom. Då provade jag min sida med Explorer. Då fungerade det. Det var Firefox som inte ville! Förmodligen hade det fungerat hela tiden egentligen.

Jag provade med Firefox på en annan dator. Där funkade det. Så det är det Firefox jag sitter med nu som jävlas.

Det var de tre timmarna det. Men de var nog inte helt värdelösa. Jag blev ju tvungen att finkolla allt i php-dokumentet och tror att jag lärde mig en del på det. Både om uppbyggnaden och om de små detaljerna...

Och så blev jag påmind om vikten av att kolla i olika webläsare. Det gjorde jag mycket under Publicering via internet-kursen, men trodde väl inte att det skulle behövas med inloggningen. Men nu vet jag bättre.


Soundtracket idag var DR Jazz, vilket visade sig vara perfekt som bakgrundsmusik. Då och då kommer det in en vänlig stämma och pratar lite danska.

Jo och så har jag såklart skapat de tabeller jag behöver till shoppen.