30 april 2006

Mina tankar med webbshoppen

Jo jag ska ju tala om vad jag tänkt mig.
Jag ska sälja japanska animefilmer (d.v.s. animerade filmer).

Första sidan består av ett knippe filmtitlar med länkar till de olika artiklarna, samt regissör- och skådespelarlänkar, där man får se vilka filmer respektive person deltagit i.

På artikelsidorna (filmsidorna) finns fakta om vald film: titel, genre, år, regi, skådespelare och pris. Även en Köp-knapp. När man klickar på den läggs varorna i en varukorg.

På varje sida finns en länk till varukorgen. På varukorgssidan listas de filmer man klickat på Köp vid, med länkar till filmerna samt artikelpris, och totalt pris. Detta blir alltså en bekräftelsesida.

Under de artiklar man valt på varukorgssidan finns en länk till att logga in som användare. På den sidan finns fält för Användarnamn och Lösenord (dessa ska jag lägga till i min kundtabell) och en Skicka-knapp. Och en länk för att registrera sig som ny användare.

På Ny användare-sidan fyller man i namn, adress, anv.namn och lösen etc., vilka registreras i kundtabellen när man väljer att skicka. Sedan kan man direkt logga in på inloggningssidan.

När man loggat in registreras KöpID, artiklar och kund i köp-tabellen och man får ett meddelande om att beställningen skickats.

Blir det för ont om tid får jag göra det mindre omfattande, som t.ex. att ta bort regi- och skådespelar-funktionen. Primärnycklar använder jag ju ändå.