02 maj 2006

Queries

Nu när jag är mitt uppe i shoppen så ska jag försöka stanna upp och minnas vad jag gjort. Jag borde ha bloggat igår, förstår jag nu. För nu är det svårt att minnas vad jag gjort.

Nu ska vi se... Jo jag fixade en registreringssida för nya kunder. Jag utgick från den övning vi gjort tidigare. Jag lade till Användarnamn och Lösenord-fält på registreringssidan (nyreg.php) och i kundtabellen.

Och så fixade jag med kundinloggning. När jag gjorde det förra gången kopplade jag det bara till en testversion av min tabell. Så nu kopplade jag om det. Och ändrade vad man ska fylla i till Anv.namn och Lösenord. Jag ändrade lösenordfältet till
type="password"
så att det blir stjärnor när man skriver in det. Man loggar in på login_1.php och får loginbekräftelse på login_2.php, som det ser ut nu.

Och så vet jag att jag lyckades få artikel.php att hämta ArtID från querystringen. Dock så ville jag ju att den skulle hämta in lite fler fakta från Artikel-tabellen än bara ID. Men det ville den inte. Hur jag än försökte hämta in Titel, År o.s.v. så visade den bara ArtID.

I boken och övningar vi gjort tidigare hittade jag bara hur man får den att skriva ut data som finns i querystringen. Och hur man skriver ut alla data på en viss rad. Men inte hur man valde ut vissa data. Jag testade en massa olika lösningar, men ingen fungerade. Jag somnade utan en lösning den kvällen...
Jag har för mig att jag tillslut iallfall förstod att det handlade om vad jag skrev efter:
while($minrad = 
Överhuvud taget så tycker jag det är svårt att hitta bland de olika hjälp-hemsidorna.

Fortsättning följer...