03 maj 2006

Gårdagens formulär-bekräftelse

Först berättar jag om vad jag gjorde igår kväll. Jag gav mig inte på kundvagnen, istället försökte jag skapa en bekräftelse-funktion till nyregistreringen för kunder.

Jag tog helt enkelt den befintliga sidan, ändrade den befintliga if-satsen och lade till en ny: Om man klickar på spara så får man se vilka data man matat in. När man sedan klickar på Bekräfta, så skickas uppgifterna till kund-tabellen. Det var iallafall tanken.

På sidan där man ska bekräfta dök ett tomt ifyllnads-formulär upp under tabellen med det man tidigare skrivit in. Något fel på if-satserna alltså. Först försökte jag med att stoppa in bekräftelse-if-satsen i den föregående. Det fungerade inte. Så då gjorde jag bekräftelse-ifen till en elseif. Och då såg det rätt ut.

Dock så skickades ingen data till min kundtabell. Efter ett tag förstod jag att den tappar variablerna när de tagits emot på bekräftelse-sidan. Så då löste jag det genom att lägga in alla i en varsin hidden input, så att de skickas med när man klickar på Bekräfta. T.ex. så här:
echo "<input type='hidden' name=
'fornamn' value='" . $fornamn . "' />";
Och det fungerade! Då var klockan mycket, mycket. Så jag fick låta kundvagnen vänta till nästa dag. Mer om det senare.