05 maj 2006

Onsdag var varukorgsdagen

Bestyren med varukorgen, retroaktivt:

Jag ville ha köpknapparna på de vardera artikelsidorna, och inte ha möjlighet beställa flera exemplar av samma.

Kundvagnsexemplet i php-boken var uppbyggt på ett lite annorlunda sätt än vad vi lärt oss, med functions och variabler jag inte kände igen. Den verkade krångligt (och tråkig), tyckte jag, så jag gav mig ut för att hitta något enklara exempel. Jag hade för mig att Internetworld hade haft en webbshopbyggarguide för ett tag sedan. Jag hittade dock ingen sån i deras artikelarkiv.

Istället hittade jag en e-bok via bibliotekets hemsida: "How to Do Everything with PHP and MySQL". Där fanns ett varukorgsexempel. Så jag lade ner en massa jobb på att sätta mig in i den och anpassa den efter mina tabeller och idéer. Gjorde så att artikelsidan skickar ArtID till butiksidan när man klickar på köp, etc. Men jag fick det aldrig att fungera.

Så sent på onsdagen beslöt jag mig för att ge upp mina höga tankar om shoppen, och utgå från PHP-bokens exempel. När jag satte mig in i det den här gången insåg jag att så konstig var den inte. Function är bara ett annat, ibland smidigare sätt att samla en if-sats under ett namn som man kan anropa.

Jag anpassade allt efter mina tabeller, och valde att visa filmerna med länk till artikel-sida. Jag har tidigare skrivit om hur det gick sen den dagen och hur det löste sig.